Sunday 14 September 2014

Istanbul, TURKI (2006) - Bahagian 1

Assalamualaikum w.h.t dan Salam Sejahtera

Kali ini saya ingin berkongsi gambar-gambar semasa pertama kali saya ke Istanbul, Turki. Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Istanbul (satu hala) mengambil masa lebih kurang 12 jam. Saya masih ingat lagi pada waktu itu saya bertugas di kelas perniagaan dan hampir separuh penumpang kelas perniagaan itu ialah terdiri daripada rombongan Datuk Sharizat Abdul Jalil. Di dalam separuh perjalanan, dan selepas Datuk Shahrizat keluar dari tandas, beliau datang ke galley (dapur) dan berbual-bual dengan kami. Menyesal pula rasanya kerana saya tidak bergambar dengan beliau yang agak peramah itu.

Hari Pertama

Selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Antartuk, kami anak-anak kapal terus ke hotel penginapan. Sebelum memulakan bermacam-macam aktiviti dengan perasaan tidak sabar untuk ke Blue Mosque/Masjid Biru, tidur adalah perkara yang perlu didahului.

Pada hari pertama di Istanbul, saya dan rakan-rakan memulakan aktivit berjalan-jalan pada sebelah awal petang setelah puas tidur dari awal pagi sebaik tiba dari Kuala Lumpur. Kami menggunakan perkhidmatan bas yang hotel sediakan (hotel shuttle) untuk ke bandar.

Bas memberhentikan kami di hadapan Masjid Sultan Ahmed (Sultan Ahmet Camii dalam bahasa Turki) atau lebih dikenali sebagai Blue Mosque/Masjid Biru. Inilah pertama kali saya melihat kecantikan Masjid Biru dengan lebih dekat lagi. Ia dibina pada tahun 1609.

Makam Sultan II Mahmud yang terletak tidak jauh dari Blue Mosque. Jika berjalan kaki ia mengambil masa kira-kira 10 minit dari Blue Mosque.

Di kawasan makam.

Cuaca sejuk musim luruh yang cukup sesuai dan selesa untuk berjalan kaki di sekitar bandar Istanbul.

Perjalanan berjalan kaki dari Blue Mosque ke Grand Bazaar mengambil masa dalam 15 minit. Ia merupakan salah satu pasar terbesar dan tertua (berbumbung) di dunia. Filem James Bond 007 Skyfall turut menjalani pengambaran di sini.  Rasa terubat rindu apabila melihat pemandangan Grand Bazaar semasa saya menonton filem ini.

Kembali semula ke Blue Mosque.

Kagum dengan kecantikan dalaman Blue Mosque/Masjid Biru. Bersama saya ialah pramugari Miki (warganegara Korea yang berkhidmat untuk Malaysia Airlines), Aisyah dan pramugara Azizi.

Masjid Sultan Ahmed atau dipanggil Blue Mosque/Masjid Biru kerana jubin (tiles) berwarna biru yang menghiasi dinding masjid.

Masih di dalam kawasan masjid.

Kedai-kedai menjual cenderamata di sekitar kawasan Blue Mosque.

Kebanyakan daun telah pun kering dan akan gugur pada bila-bila masa. Sejuk musim luruh di negara Turki seakan-akan musim sejuk di sesetengah negeri di Australia.

Gambar kiri : Pemandangan Masjid Sultan Ahmed yang dilihat dari jauh dan dirakamkan semasa saya berjalan di laluan untuk ke Topkapi. Ia merupakan salah satu gambar kegemaran saya.

Gambar kanan : Saya juga memang juga mengambil gambar kandid penduduk tempatan.

Hari Kedua

Menghirup udara pagi di persektiaran hotel.
Seperti biasa, kami mengambil bas hotel untuk ke pusat bandar. Grand Bazaar masih menjadi destinasi utama kami untuk bersiar-siar.

Turkish Delight merupakan manisan terkenal di negara Turki yang berasaskan kanji dan gula berbentuk seperti buah dadu/kiub dan mempunyai pelbagai warna dan rasa.

Akan bersambung....

No comments:

Post a Comment